2010. július 18., vasárnap

Az én Tökipomposom...

... avagy parasztpizza gazdagon.



Azt gondolnám, hogy nincs olyan ember, aki ne hallott volna a Töki Pomposról, de tévednék. Akad még, aki nem hallott még róla és nem is kóstolta. Több néven ismert, mint például langali, langaló, bukti, vakarék de a második legismertebb neve a kemencés lángos. Eredetileg a kenyérsütés "mellékterméke" volt, miután megtöltötték a vékát, a maradék tésztát kinyújtották és és még a kenyér előtt kivették a kemencéből, megkenték tejföllel és jóízűen majszolták. Jobb napokon a tejfölöm kívül még megpakolták szalonnával, hagymával. Tésztája és múltja nagyon hasonlít a pizzáéhoz, de ez a miénk, bár eredetileg Szlovák eledel, (pompos szlovákul szakított tészta) amit manapság felelevenítve (talán a töki hagyományörzők által) általában tömegrendezvényeken találhatunk. Én néhány éve az etyeki borfesztiválon találkoztam vele, aztán nemrég a Vajda Hunyad Vára udvarában, és ekkor jutott eszembe, hogy én megpróbálkozom az elkészítésével. Ez azért nagydolog, mert a gasztronómiai tudományom kb. a vajas kenyér és kakaó készítésben merült ki. Bújtam a netet, és begyűjtöttem a szükséges infókat, kijegyzeteltem egy jól kinéző receptet és nekiálltam... Élveztem a munkát és az eredményét mindannyian élveztük, mert bizony első Töki Pomposom igen fincsi lett. Immár a negyediket sütöttem és bár a tészta készítéséhez még puskáznom kellett, de ment mint a karikacsapás. Fotóztam is, hogy megmutathassam.
Kell némi liszt, kis meleg víz, étolaj vagy vaj, kevés élesztő, pici cukor, só és az eredeti újkori receptek szerint egy két főtt burgonya, nyomva. A pontos tésztareceptet azért nem írom le, mert számtalan lelhető fel a neten, ki-ki saját ízlése szerint készítheti a tésztát. Én kenyérsütő gépben végeztem a dagasztást, kelesztést, ami nagyban megkönnyíti a munkát és rengeteg időt takarítok meg, mert amig a gép dolgozik, én előkészítem a hozzávalókat, reszelek szelek, aprítok stb.
Amit viszont nem említenek a receptek, szükség van némi serkentő italra, legjobb a szilva, vagy barackpálinka, de nekem most a Vodka esett kezem-ügyébe.
És persze némi szomj oltó nedű sem árt, készítés közben és étkezés után, ez lehet bor, fröccs, vagy esetemben a finom hideg sör!

Miután a legfontosabb kellékek megvannak, belemerülhetünk a részletekbe. Fél liter tejfölt (naná, hogy 20%-osat) 2-3-4 gerezd aprított, vagy átnyomott fokhagymával és némi sóval alaposan összekeverek, miután lenyeltem egy stampedli vodkát. A keverés végére hejre áll a PH a számban és biztosra mehetek a kóstolással.


Reszelek jó sok sajtot, hogy legyen rajta rendesen, ne csak mutatóba.

Ezek után fel aprítom a szalonnát


és karikázom a kolbászt (Akár mit is lóbász, legjobb most a kóbász! :-)),

majd a paprika és paradicsom következik
és természetesen végére hagyom a könnyfakasztó hagymát, hogy ne legyen sok ideje könnyeztetni.

Az időközben megkelt tésztát még kicsit kézzel átgyúrom, hajtogatom, majd egy margarinnal (vajjal) kikent tepsibe nyújtom. (Figyelem! Tepsi és nem tepszi!!! falra tudok mászni, ha azt hallom tepszi, és van aki a serpenyőt is így hívja. Brrrr)
Ez vastagon ám egyenletesen megkenem a fokhagymás tejföllel... (nyam-nyam, már csurog a nyálam, gyorsan nyelek is néhány korty sört)

... rászórom a hagyma félkarikákat... (nem is tudom miért fél, legközelebb kipróbálom egész karikákkal ;-))

...majd a szalonna hasábok egyenletes elszórása következik...

...aztán a kolbász szeleteket helyezem el, mértaninak nem nevezhető pontossággal, ...

...utána a parika és paradicsom szeletek elrendezésével bíbelődöm ...

... és végül a sajt reszelvénnyel koronázom meg eme remeknek ígérkező étket. (nah, jóóó, tudom lehetne több, de már úgy untam a reszelést)
Miután betoltam a tepsit a sütőbe, a siker érdekében ajkamhoz emelem a vodkával teli stampedlis poharat, és gigámat át öblítem eme nedűvel, majd egy nagy slukk sörrel öblítem!
Amíg süldögél a pomposom, elrendezem az összegyűlt szennyest a mosogatógépbe, letakarítom a pultot, és elhelyezem a sütőrácsot a forró tepsi fogadására, közben bekukkantok a sütőbe, melyben a páraelszívásnak köszönhetően ezt látom:
Alakul!


Kisvártatva kiveszem a sütőből és még tudok csinálni egy fotót, de ezután úgy felgyorsultak az események, hogy esélyem sem volt további képeket készíteni, olyan gyorsan elfogyott. Biztos finomabb ha a tésztába teszünk krumplit és a Fagor sütő sem tudja helyettesíteni a kemencét, de így is remek ebédünk volt, mondhatni pompos,,, ööö,,, azaz pompás ! ;-) :-)
Ugye milyen íncsiklandozó?


Hirdetés:

6 megjegyzés:

  1. Jól néz ki. Majd megpróbálkozunk vele mi is itthon.

    VálaszTörlés
  2. Mer Ernő nem hangember... :-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja, ja! Csak kockával főzi a gulyás levest. :-)

      Törlés
  3. leírod nekem a tészta hozzá valóit és hogy miből mennyi kell köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsi, csak most láttam a kérésed.
      500 g liszt
      1 tasak szárított élesztő
      3 ek. étolaj
      pici cukor és só
      3 dl. langyos víz
      Néha megbolondítom egy kis köménymaggal (valami Isteni)
      ;-)
      sok sikert, jó étvágyat!

      Üdv.: Gergő

      Törlés